2. Inclusieve en veilige stad

Doelen en activiteiten

Beleidsdoel

Activiteiten

1. Het verbeteren van de zorg voor kwetsbare mensen en het terugdringen van de daaraan gerelateerde veiligheidsproblematiek

1.1 Doorontwikkeling van het Veiligheidshuis naar een Zorg- en veiligheidshuis. Het Veiligheidshuis organiseert https://www.veiligheidshuizen.nl/veiligheidshuizen/veiligheidshuis-regio-utrecht/wat-wij-doen/casusoverleg-voor-de-aanpak-van-reguliere-doelgroepen-van-het-veiligheidshuis-casusoverleggen over complexe casussen met justitiële organisaties, zorgorganisaties en gemeenten.
1.2 Persoonsgerichte aanpak gericht op het terugdringen van forse woonoverlast.
1.3 Wij zorgen ervoor dat bewoners weten waar ze terecht kunnen met overlastmeldingen, en voor een effectieve opvolging ervan.

2. Het duurzaam terugdringen of voorkomen van georganiseerde en ondermijnende criminaliteit

2.1 Vergroten van de weerbaarheid van de gemeente en de stad door bewustwording en verbeteren alertheid op signalen van ondermijnende criminaliteit.

2.2 Ontwikkelen van een gemeentelijke aanpak mensenhandel, bestaande uit regionale opvang, ondersteuning en nazorg en een landelijk dekkend netwerk van zorgcoördinatie.
2.3 Intensiveren van de lokale aanpak van georganiseerde (drugs)criminaliteit in samenwerking met partners (zoals politie, OM en Belastingdienst) door gebiedsgericht op te treden, specifieke branches te verkennen en criminele netwerken te verstoren.

2.4 Persoon- en groepsgerichte aanpak van jongeren om te voorkomen dat zij in de criminaliteit belanden en voortijdig doorbreken van criminele carrières . Hierbij gebruiken wij de Monitor Fluïde Jeugdnetwerken. De persoonsgerichte aanpak wordt uitgebreid met een gezinsgerichte aanpak, waar nodig sluiten wij aan bij de Doorbraakaanpak. (zie 2.1 Sociaal Domein, ambulante zorg en ondersteuning).

3. We streven naar een daling van het slachtofferschap van cybercrime en een stijging van de meldingsbereidheid

3.1 Samen met partners geven we voorlichtingen aan inwoners, ondernemers en instellingen over digitale veiligheid en hoe de kans op slachtofferschap verkleind kan worden. De focus ligt op jongeren en het MKB.

4. Het uitvoering geven aan reguliere taken van uit Integraal Veiligheidsprogramma

4.1 Wijkagenten, handhavers en gebiedsmanagers zijn zichtbaar aanwezig in de wijken en weten wat er speelt. We bewaken en herstellen van de openbare orde door inzet van de burgemeestersbevoegdheden.
4.2 Samen met partners coördineren van preventieactiviteiten op verschillende terreinen, zoals bij woninginbraak, nazorg aan ex-gedetineerden en veilig uitgaan.
4.3 Vroegsignalering bij polarisatie, radicalisering en extremisme en het verhogen van de weerbaarheid door netwerkversterking, kennisopbouw, trainingen en casusoverleg in geval van signalen.

5.  Brandveilige en fysieke leefomgeving

5.1 In samenwerking met de regionale crisisbeheersing geven van voorlichting, van voorschriften en het doen van controles.
5.2 Risicogerichte controles op bestaande bouw bijv. waar kwetsbare groepen zich bevinden.
5.3 Geven van voorlichting over brandveilig leven.
5.4 Dekkingsgraad van de brandweer onderzoeken bij de uitbreidende stad.

6. Adequate crisisorganisatie

6.1 Adequate crisisorganisatie qua getraindheid en bezetting die voorbereid is op nieuwe vormen van crises (bijv. cyberaanvallen).

7. Het verhogen van de constructieve- en bouwveiligheid van bouwwerken.

7.1. Voorwaarden stellen aan de vergunning en toezicht houden tijdens de bouw.
7.2. Adequaat reageren op signalen.
7.3. Het uitvoeren van reguliere controles van bestaande gebouwen.