Portefeuillehouders
Wethouder Kees Kraanen | Wethouder Willem-Jan Stegeman |
Onze inzet
In het organisatie ontwikkelplan ‘Werken voor bestuur en stad’ (2014) hebben wij de volgende ambitie voor de gemeentelijke organisatie geformuleerd:
'De samenleving is volop in verandering, onze rol en ons takenpakket passen wij daarop aan.'
We weten wat er leeft in Amersfoort. Voor het bestuur leveren we diensten en ondersteunen wij de inwoners en partners om kansen te grijpen en problemen op te lossen (Werken voor Bestuur en Stad).
Deze ambitie is nog altijd actueel en onze werkzaamheden zetten wij organisatiebreed ook binnen dat kader voort. Dat geldt ook voor de bedrijfsvoering van de organisatie, die aan moet sluiten op deze ambitie. In hoofdstuk 6 Bedrijfsvoering benoemen wij op hoofdlijnen onze beleidsdoelen en geplande activiteiten op onderstaande drie thema’s.
- Organisatie ontwikkeling "Werken voor Bestuur en Stad
- Informatievoorziening
- Informatiebeheer en archieven
In deze paragraaf verdiepen wij enkele van die onderwerpen of benoemen meer algemene ontwikkelingen in de bedrijfsvoering in de breedte.
Strategische Personeelsplanning
In ons coalitieakkoord hebben wij benoemd dat de relatief hoge gemiddelde leeftijd van de ambtelijke organisatie leidt tot een grote pensioenuitstroom. De krapte
op de huidige arbeidsmarkt vraagt erom als aantrekkelijke werkgever te investeren in de vaardigheden en ontwikkeling van eigen medewerkers en het werven van nieuwe talenten. Kennisbehoud en kennisontwikkeling, inzetten op (big)data gestuurd werken, job rotation en meer diversiteit in het personeelsbestand zorgen ervoor dat we beter in staat zijn om de complexe vraagstukken van de stad op integrale wijze aan te pakken.
Naast voornoemde zaken zien we ook dat Amersfoort de laatste jaren steeds verder is gegroeid. Dat zien we ook terug in de opgaven en projecten waaraan we werken; een schaalsprong. Op bepaalde thema’s vraagt de samenleving bovendien een andere rol van de overheid.
Kortom, bij een gelijkblijvend personeelsbeleid ontstaat er een disbalans tussen vraag (opgaven/projecten/diensten) en aanbod (kwaliteit en kwantiteit van de ambtelijke organisatie). We werken daaraan onder de noemer ‘strategische personeelsplanning’ en herijken ons personeelsbestand zo cyclisch.
De veranderingen in de opgaven van de organisatie, de vervangingsvraag en de arbeidsmarkt maken ook dat er financiële ruimte nodig is om op de vraag te kunnen anticiperen. Dat maakt ook het hebben van een substantiële en breed inzetbare bedrijfsvoeringsreserve noodzakelijk.
Inclusieve organisatie – we gaan voor divers talent
Wij gaan voor divers talent. Wij hebben de overtuiging dat een divers personeelsbestand bijdraagt aan de effectiviteit van onze organisatie. Diverse achtergronden brengen namelijk meervoudige perspectieven en talenten met zich mee. Dat komt de kwaliteit van ons werk ten goede. Daarom is op 2 mei 2017 de 'Visie op gemeente Amersfoort als inclusieve en diverse organisatie' vastgesteld.
De komende jaren werken wij binnen deze visie op inclusiviteit langs vier pijlers: Veiligheid, Bewustzijn, Ontmoeting en Zichtbaarheid. Deze pijlers zijn verder uitgewerkt in een aantal hoofddoelen en vertaald naar activiteiten die bij moeten dragen aan de verdere ontwikkeling naar een diverse en inclusieve organisatie.
Integriteit – we zijn een betrouwbare gemeentelijke organisatie
Wij vinden het belangrijk dat wij een betrouwbare gemeentelijke organisatie zijn. Dat vraagt ook wat van de medewerkers in die organisatie. Wij vragen hier onder meer aandacht voor via het thema integriteit. In ons integriteitsbeleid ligt de focus op kunnen komen tot het morele oordelen en het borgen van die gedachtegang in zogenoemde morele beraden.
Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren
Alle gemeente-ambtenaren krijgen op 1 januari 2020 een nieuwe rechtspositie. Dat betekent de dienstverbanden van de medewerkers veranderen, ook bij de gemeente Amersfoort. Deze verandering is geregeld in de Wet Normalisering Rechtspositie Ambtenaren (WNRA) en de overeengekomen CAO. Op hoofdlijnen zorgt de WNRA ervoor dat voor ambtenaren dezelfde regels gaan gelden als voor werknemers in het bedrijfsleven.
Interne dienstverlening
In "Werken voor bestuur en stad" is afgesproken dat we gaan werken volgens één intern dienstverleningsconcept. Alle interne dienstverlenende afdelingen hebben in dit kader afspraken gemaakt over met name de afstemming en de prioritering in de organisatie. Maandelijks wordt dit afgestemd met de afdelingsmanagers. Verder wordt gewerkt aan de verdere professionalisering van de interne dienstverleners. We streven er naar de interne dienstverlening voortdurend te verbeteren en efficiënter te maken. De interne klantbenadering en partnerschap staat daarbij voorop.
Facilitaire zaken
Het beheer en de instandhouding van de gemeentelijke overheidsgebouwen voor de huisvesting van de ambtelijke en bestuurlijke organisatie vraagt voortdurend aandacht. Door de planvorming voor de gemeentelijke huisvesting is het onderhoud van het stadhuis de afgelopen jaren beperkt tot het hoogst noodzakelijke. Nu de nieuwe huisvesting langer op zich laat wachten zullen de komende jaren diverse aanpassingen en maatregelen in de gebouwen nodig zijn teneinde een acceptabel en ARBO verantwoord werkklimaat te houden. De klimaatbeheersing is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Naast uitvoeringsbudgetten zal extra personele capaciteit zal hiervoor nodig zijn. Het concept van flexibel werken en een flexibele huisvesting (tijd- en plaats- onafhankelijk werken) zal de komende jaren verder worden doorgevoerd. Diverse aanpassingen in het gebouw zullen daarvoor nodig zijn. Bovendien zal de planvoorbereiding voor de nieuwe huisvesting van het stadhuis veel extra inspanning vragen.
Informatiebeheer
Binnen het informatiebeheer zijn er de komende jaren twee grote uitdagingen. In de eerste plaats de digitaliseringsslag die gaat plaatsvinden waardoor niet langer fysieke archieven maar alleen digitale archieven zullen worden gevormd. De papierstroom moet binnen afzienbare tijd opdrogen. Maar dan nog zijn er achterstanden die weggewerkt moeten worden. Hiervoor is enige tijd geleden de operatie Schoon Schip opgezet met als doelstelling om de papier (oude) archieven geheel op te ruimen dan wel over te brengen naar Archief Eemland. De Archiefwet verplicht semi-statische documenten na een periode van 20 jaar over te brengen naar een Archiefbewaarplaats. De Archiefbewaarplaats staat onder toezicht van de gemeentearchivaris.
Doelstelling is dat in 2020 digitaal gearchiveerd gaat worden. Dit heeft ook grote consequenties voor het huidige personeelsbestand die met een geheel nieuwe werkwijze zullen te maken krijgen. Daarnaast betekent het ook dat binnen korte tijd een digitale bewaarplaats moet worden gerealiseerd, het E-depot, zodat digitale documenten duurzaam kunnen worden opgeslagen en geraadpleegd. Op het gebied van het informatiebeheer wordt nauw samengewerkt met Archief Eemland.
Informatievoorziening
Digitalisering heeft veel positieve effecten op de samenleving en kan een grote bijdrage leveren aan het maatschappelijk welzijn. Middelen zijn efficiënter in te zetten, transacties gaan sneller en producten en diensten sluiten beter aan bij wat we willen en nodig hebben. Maar tegelijkertijd zijn er ook negatieve effecten, zoals risico’s op het gebied van informatieveiligheid, cybercriminaliteit, privacy en de kloof tussen mensen die wel en niet profiteren van digitalisering.
De gemeente heeft daarin als eerste aanspreekpunt van de overheid een belangrijke rol door integer afwegingen te maken op basis van die risico’s. Voor het vertrouwen van burgers en bedrijven is het belangrijk om betrouwbaar en transparant te zijn zodat deze afwegingen voor iedereen inzichtelijk en begrijpelijk zijn.
Openheid over besluitvorming en het beschikbaar stellen van data maakt het mogelijk om mee te kunnen doen, mee te beslissen en mee te praten en daarmee het draagvlak in de samenleving vergroten. De invoering van de aanstaande Wet Open Overheid (WOO) zal daaraan een grote bijdrage leveren. Door proactief informatie open te stellen in plaats van op verzoek wordt het voor burgers en bedrijven makkelijker om inzicht te krijgen in gemeentelijke processen.
Werken in samenwerkingsverbanden is noodzakelijk, maar niet altijd vanzelfsprekend. Het samen organiseren van informatievoorziening is efficiënter, goedkoper en slimmer omdat we van elkaar leren en schaalvoordelen genereren. Bij nieuwe ontwikkelingen haken we daarom bewust aan bij ontwikkelingen als Samen Organiseren en Common Ground van de Vereniging Nederlandse Gemeenten zodat we ideeën opdoen, ontwikkelkracht combineren waar mogelijk en bijdragen aan harmonisatie van gemeentelijke werkprocessen.
Op het gebied van onze bedrijfsvoering maken we meer ruimte voor vernieuwing en verbetering en besteden we minder tijd aan beheren, natuurlijk altijd met oog voor veiligheid en continuïteit van gemeentelijke dienstverlening. We doen dit door werk in regie te zetten wat verantwoord is en samen te organiseren waar het kan. Maar ook door onze werkprocessen te digitaliseren, bestaande infrastructuren te vernieuwen zodat minder beheer nodig is en we blijvend aan de huidige en toekomstige eisen voldoen.
De dynamiek van eerder genoemde digitale transformatie vraagt om een grotere wendbaarheid, veranderkracht en digitale vaardigheid van onze organisatie. Het organiseren van kennisuitwisseling en -ontwikkeling krijgt dan ook nadrukkelijk een plek in de organisatie van ons werk. Verder vergroten we de zelfredzaamheid van medewerkers, onder andere door de inzet van selfservice voorzieningen.
Door verdergaande digitalisering, onze informatiehuishouding op orde te hebben, stabiliteit en betrouwbaarheid te bieden geeft informatievoorziening meerwaarde aan de gemeentelijke dienstverlening.
Compliance en governance
De inhoudelijke ambities op dit thema zijn terug te vinden in met name hoofdstuk 4 Bestuur en Dienstverlening. Wij benoemen dit hier, nu de dekking van de kosten op dit thema zijn geregeld in hoofdstuk 6 Bedrijfsvoering.