gemeenschappelijke regelingen
gemeenschappelijke regelingen
GGD Regio Utrecht
Naam
GGD Regio Utrecht
Vestigingsplaats
Zeist
Website
Programma
2.1 Sociaal domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Beschermen en bevorderen van de volksgezondheid.
Gemeentelijk belang
13,70%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 3.328
31-12-2020
€ 2.756
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 13.233
31-12-2020
€ 13.185
Bron
Begroting 2020
Begroot resultaat 2020
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Ambulante zorg en ondersteuning inclusief wijkteams
GGD regio Utrecht(GGDrU) werkt als gezondheidsdienst in een Gemeenschappelijke Regeling voor de 26 Utrechtse gemeenten. De wethouder maakt onderdeel uit van het Algemeen Bestuur en van het Dagelijks Bestuur. De GGDrU werkt (samen met andere partijen) aan een gezond en veilig leven. De GGDrU levert haar bijdrage aan vijf maatschappelijke doelstellingen. 1. Inwoners wonen, leven, gaan naar school en werken in een veilige omgeving waar aandacht is voor gezondheid en elkaar. 2. Een gezonde en veilige start voor elk kind. 3. Iedereen kan zich ontwikkelen en ontplooien.4. Iedereen kan meedoen.5. Bedreigingen van de publieke gezondheid worden bestreden. In de begroting van de GGDrU 2020 geeft de GGDrU aan het actieprogramma behorende bij de bestuursagenda 2019-2023 te kunnen uitvoeren binnen het geactualiseerde financiële kader. De jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in de regio integraal georganiseerd voor kinderen van 0-18 jaar. Deze wordt gezamenlijk bekostigd op basis van het aantal kinderen per gemeente. Hierdoor krijgt iedere gemeente hetzelfde pakket, dat voldoet aan wettelijke eisen. Naast het collectieve regionale aanbod zijn er per gemeente maatwerk afspraken. Het maatwerk heeft o.a. betrekking op OGGZ-taken, de uitvoering van B-Slim, Stevig Ouderschap, de Gezonde Wijkaanpak, de registratie van Voor en vroegschoolse Educatie en het meldpunt Niet-Acuut (Meld- en adviespunt Bezorgd).
gemeenschappelijke regelingen
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Naam
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Website
Programma
1.1 Stedelijk Beheer en Milieu
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Het verzorgen van de overslag het transport en het verwerken van huishoudelijk afval.
Gemeentelijk belang
10,98%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 734
31-12-2020
€ 350
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 13.666
31-12-2020
€ 12.109
Bron
Begroting 2020
Begroot resultaat 2020
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
De AVU is gestart met de aanbesteding van de verwerking van het huishoudelijk GFT en restafval met ingang van 2021. De huidige contracten zijn ingegaan op 1 januari 2011 en lopen af op 31 december 2020. De verwachting is dat de verwerkingstarieven aanmerkelijk hoger gaan uitvallen.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Amersfoort neemt voor de afvalverwerking deel aan de gemeenschappelijke regeling (GR) Afval Verwijdering Utrecht (AVU). De GR AVU regelt een doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde afvalverwerking; van overslag en transport tot verwerking; voor huishoudelijke en andere soorten afval.
gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Naam
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Belang van fysieke veiligheid door het voorbereiden op en bestrijden van incidenten, rampen en zware ongevallen. Onder meer door het uitvoeren van brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening (GHOR).
Gemeentelijk belang
11,42%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 9.448
31-12-2020
€ 11.478
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 71.994
31-12-2020
€ 71.131
Bron
Begroting 2020
Begroot resultaat 2020
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel voor de gemeente geen bijzondere risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
2.2 Veiligheid en handhaving
Wij werken in het samenwerkingsverband van de Veiligheidsregio Utrecht (VRU). Daarin nemen gemeenten deel en vormen zij samen met andere veiligheidspartners zoals politie, waterschappen, defensie en inwoners een sterk netwerk op het gebied van veiligheidszorg. Brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing worden hier georganiseerd en uitgevoerd. Het vergroten van de fysieke veiligheid is voor de VRU een continu proces. Deze intensieve samenwerking heeft gezorgd voor een kwalitatief goede, efficiënte en betaalbare brandweer- en crisisbeheersingsorganisatie, die niet beperkt is door gemeentegrenzen. Deze werkwijze betekent ook dat wij als gemeente niet meer alleen richting kunnen geven aan het fysieke veiligheidsbeleid. Om brand te voorkomen en veiligheid te bevorderen wordt ook samenwerking gezocht met zorgaanbieders, woningcorporaties, scholen, etc.
gemeenschappelijke regelingen
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Naam
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
www.amfors.nl
Programma
2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
Uitvoering van de Participatiewet, onderdeel SW zittend bestand. Het RWA is niet los te zien van de Amfors.
Gemeentelijk belang
70,47%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 0
31-12-2020
€ 0
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 14.265
31-12-2020
€ 14.265
Bron
Begroting 2020
Begroot resultaat 2020
-€ 5.774
Bijzonderheden/ actualiteiten
In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat de financiële posities van RWA en Amfors voldoen aan de gestelde normen. Indien risico’s optreden,
leiden deze echter wel direct tot een hogere gemeentelijke bijdrage.Risico's
Loonkosten/premies zouden harder kunnen stijgen dan compensatie vanuit het Rijk met een nadelig gevolg op het financieel resultaat.
Veranderingen in de (landelijke) uitstroom kunnen een nadelig effect hebben op de verdeling van de door het Rijk beschikbaar gestelde subsidiemiddelen.Bijdrage aan deelprogramma:
2.1 Sociaal Domein
Regionaal Werkvoorzieningsschap Amersfoort en Omgeving (RWA) /Amfors Holding B.V. Het RWA voert voor de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Leusden, Soest en Woudenberg de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) uit. Formeel is RWA de werkgever van inwoners van deze gemeenten met een arbeidsbeperking die voor 1 januari 2015 een sw-indicatie hebben gekregen.
gemeenschappelijke regelingen
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 875
31-12-2020
€ 886
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 1.710
31-12-2020
€ 1.710
Bron
Begroting 2020
Begroot resultaat 2020
€ 11
Bijzonderheden/ actualiteiten
Per 1 januari 2020 brengen we, vanuit een wettelijke verplichting, ook de taken voor vergunningverlening en toezicht op bedrijfsmatige asbestverwijdering onder bij de RUD. De Provincie Utrecht heeft toegezegd 50% bij te dragen voor de implementatiekosten van de asbesttaken, mede om het proces voor de overdracht van asbesttaken te bevorderen. Daarnaast overwegen we meer taken, zoals milieucontroles van kleinere bedrijven, controles op indirecte lozingen en energiecontroles voor bedrijven bij de RUD neer te leggen.
Risico's
De RUD heeft zich voor een grote ontwikkelopgave gesteld, waarbij professionalisering, innovatie en kwaliteitsverbetering van essentieel belang zijn. Om deze ontwikkelingen vorm te kunnen geven schatten zij een bedrag van € 600.000 tot € 800.000 nodig te hebben De exacte hoogte van het bedrag en de verdeling over de partners zal nog bepaald moeten worden. Het risico bestaat dat men er onderling niet uit komt of dat de ontwikkelopgave niet gerealiseerd kan worden.
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 januari 2021) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2020 meer duidelijkheid over komen.Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.
gemeenschappelijke regelingen
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Naam
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.2 Veiligheid en Handhaving
Rechtsvorm
GR (Gemeenschappelijke Regeling)
Openbaar belang (doelstelling)
De RUD Utrecht voert vergunningverlenings-, handhavings- en adviestaken uit. De vergunningverleners en toezichthouders werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.
Gemeentelijk belang
7,14%
Omvang eigen vermogen
01-01-2020
€ 875
31-12-2020
€ 886
Omvang vreemd vermogen
01-01-2020
€ 1.710
31-12-2020
€ 1.710
Bron
Begroting 2020
Begroot resultaat 2020
€ 11
Bijzonderheden/ actualiteiten
Per 1 januari 2020 brengen we, vanuit een wettelijke verplichting, ook de taken voor vergunningverlening en toezicht op bedrijfsmatige asbestverwijdering onder bij de RUD. De Provincie Utrecht heeft toegezegd 50% bij te dragen voor de implementatiekosten van de asbesttaken, mede om het proces voor de overdracht van asbesttaken te bevorderen. Daarnaast overwegen we meer taken, zoals milieucontroles van kleinere bedrijven, controles op indirecte lozingen en energiecontroles voor bedrijven bij de RUD neer te leggen.
Risico's
De RUD heeft zich voor een grote ontwikkelopgave gesteld, waarbij professionalisering, innovatie en kwaliteitsverbetering van essentieel belang zijn. Om deze ontwikkelingen vorm te kunnen geven schatten zij een bedrag van € 600.000 tot € 800.000 nodig te hebben De exacte hoogte van het bedrag en de verdeling over de partners zal nog bepaald moeten worden. Het risico bestaat dat men er onderling niet uit komt of dat de ontwikkelopgave niet gerealiseerd kan worden.
Op de dag van de invoering van de Omgevingswet (vooralsnog 1 januari 2021) worden alle gemeenten het bevoegd gezag voor bodemtaken. Dit betekent dat de provincie Utrecht voor dit onderdeel zal uittreden uit de RUD. Het is echter niet gezegd dat alle gemeenten hun bodemtaken daarna onderbrengen bij de RUD. Zij kunnen er ook voor kiezen om deze taken zelf uit te voeren. Daarnaast nemen niet alle Utrechtse gemeenten deel aan de RUD, een aantal is namelijk deelnemer van de ODRU. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid betekenen dat Amersfoort samen met Utrecht, de grootste gemeentelijke belangen krijgen in de RUD en dus een groter aandeel van de vaste lasten moeten bijdragen. Hier zal pas in 2020 meer duidelijkheid over komen.Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht (RUD) voert voor ons taken uit in het kader van wettelijke milieuregels.
vennootschappen en coöperaties
vennootschappen en coöperaties
NV SRO
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 8.450
31-12-2018
€ 8.663
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 13.329
31-12-2018
€ 14.319
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
584
Bijzonderheden/ actualiteiten
De raamovereenkomst Onroerende zaken loopt af eind 2019. Voorbereidingen voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst per 2020 zijn gaande.
Risico's
De wetgeving inzake btw sport is gewijzigd per 1-1-2019. SRO wacht nog op een uitspraak van de Belastingdienst om de gevolgen van de gewijzigde wetgeving helder te krijgen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De Raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 liep eind 2019 af. De samenwerking is in 2019 met SRO geëvalueerd. In de evaluatie is onder meer teruggekeken naar de noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO. Gezamenlijk is een nieuwe overeenkomst vormgegeven, waarbij concrete afspraken gemaakt zijn over de verdere groei die SRO zal moeten doormaken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid.
vennootschappen en coöperaties
NV SRO
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 8.450
31-12-2018
€ 8.663
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 13.329
31-12-2018
€ 14.319
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
584
Bijzonderheden/ actualiteiten
De raamovereenkomst Onroerende zaken loopt af eind 2019. Voorbereidingen voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst per 2020 zijn gaande.
Risico's
De wetgeving inzake btw sport is gewijzigd per 1-1-2019. SRO wacht nog op een uitspraak van de Belastingdienst om de gevolgen van de gewijzigde wetgeving helder te krijgen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De Raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 liep eind 2019 af. De samenwerking is in 2019 met SRO geëvalueerd. In de evaluatie is onder meer teruggekeken naar de noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO. Gezamenlijk is een nieuwe overeenkomst vormgegeven, waarbij concrete afspraken gemaakt zijn over de verdere groei die SRO zal moeten doormaken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid.
vennootschappen en coöperaties
NV SRO
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 8.450
31-12-2018
€ 8.663
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 13.329
31-12-2018
€ 14.319
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
584
Bijzonderheden/ actualiteiten
De raamovereenkomst Onroerende zaken loopt af eind 2019. Voorbereidingen voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst per 2020 zijn gaande.
Risico's
De wetgeving inzake btw sport is gewijzigd per 1-1-2019. SRO wacht nog op een uitspraak van de Belastingdienst om de gevolgen van de gewijzigde wetgeving helder te krijgen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De Raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 liep eind 2019 af. De samenwerking is in 2019 met SRO geëvalueerd. In de evaluatie is onder meer teruggekeken naar de noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO. Gezamenlijk is een nieuwe overeenkomst vormgegeven, waarbij concrete afspraken gemaakt zijn over de verdere groei die SRO zal moeten doormaken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid.
vennootschappen en coöperaties
Theater-en congrescentrum Flint NV
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2017
€ 447
31-08-2018
€ 383
Omvang vreemd vermogen
31-08-2017
€ 1.953
31-08-2018
€ 1.892
Bron
Jaarrekening 2017/2018
Feitelijk resultaat 2017-2018
-64
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met Flint wordt zowel ambtelijk als bestuurlijk periodiek gesproken over de actuele financiële situatie bij Flint. In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat op een aantal onderdelen aandacht nodig blijft. Flint is deels afhankelijk van inkomsten uit commerciële verhuur en horeca en daarmee conjunctuurgevoelig. Het ziekteverzuim is bovengemiddeld. N.a.v. negatieve (half-)jaarcijfers heeft Flint maatregelen getroffen die moeten leiden tot herstel.
Risico's
Tegenvallende resultaten, bijvoorbeeld op het gebied van voorstellingen, congressen of horeca, kunnen het resultaat van Flint negatief beïnvloeden en daarmee mogelijk tot een negatief resultaat leiden.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
vennootschappen en coöperaties
Theater-en congrescentrum Flint NV
Naam
Theater-en congrescentrum Flint NV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van een culturele voorziening.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
31-08-2017
€ 447
31-08-2018
€ 383
Omvang vreemd vermogen
31-08-2017
€ 1.953
31-08-2018
€ 1.892
Bron
Jaarrekening 2017/2018
Feitelijk resultaat 2017-2018
-64
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met Flint wordt zowel ambtelijk als bestuurlijk periodiek gesproken over de actuele financiële situatie bij Flint. In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) is benoemd dat op een aantal onderdelen aandacht nodig blijft. Flint is deels afhankelijk van inkomsten uit commerciële verhuur en horeca en daarmee conjunctuurgevoelig. Het ziekteverzuim is bovengemiddeld. N.a.v. negatieve (half-)jaarcijfers heeft Flint maatregelen getroffen die moeten leiden tot herstel.
Risico's
Tegenvallende resultaten, bijvoorbeeld op het gebied van voorstellingen, congressen of horeca, kunnen het resultaat van Flint negatief beïnvloeden en daarmee mogelijk tot een negatief resultaat leiden.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Theater- en Congrescentrum Flint N.V. biedt een ambitieus, breed, kleurrijk en levendig programma in vrijwel alle podiumdisciplines met als doel een zo groot en divers mogelijk publiek te bereiken. Daarnaast zoekt Flint proactief naar artistieke verbindingen in de stad en regio. Ze geven organisaties ruimte om zich in Flint te profileren of gezamenlijk met Flint te coproduceren. Hiermee creëert Flint een maatschappelijk draagvlak in de stad, zodat iedere inwoner van Amersfoort zich verbonden kan voelen met Flint. Voor dit doel verstrekt de gemeente Amersfoort subsidie aan Flint, voert bestuurlijke overleggen en is tevens aandeelhouder en eigenaar van het pand.
vennootschappen en coöperaties
NV ROVA Holding
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 36.516
31-12-2018
€ 36.742
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 47.091
31-12-2018
€ 53.791
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
5784
Bijzonderheden/ actualiteiten
In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) staat dat Rova een degelijke financiële positie heeft. De normen voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
vennootschappen en coöperaties
NV ROVA Holding
Naam
NV ROVA Holding
Vestigingsplaats
Zwolle
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het duurzaam verwerken van afval en het onderhouden van de openbare ruimte.
Gemeentelijk belang
13,97%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 36.516
31-12-2018
€ 36.742
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 47.091
31-12-2018
€ 53.791
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
5784
Bijzonderheden/ actualiteiten
In de rapportage audit verbonden partijen (maart 2019) staat dat Rova een degelijke financiële positie heeft. De normen voor solvabiliteit, liquiditeit en dividenden worden gehaald.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
De gemeente Amersfoort heeft een dienstverleningsovereenkomst (DVO) met NV ROVA Holding en is tevens aandeelhouder. ROVA verzorgt exclusief onze afvalinzameling voor particulieren en voert een aantal beheertaken uit, zoals het machinaal reinigen van kolken, de exploitatie van rioolgemalen en sneeuw- en gladheidsbestrijding.
vennootschappen en coöperaties
NV REMU- Houdstermaatschappij
Naam
NV REMU- Houdstermaatschappij
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het houden van aandelen in de Remu NV. Dit aandelenbezit is verkocht aan Eneco. De rol van NV Remu Houdstermaatschappij is thans die van belangenbehartiger van een eventueel van Eneco te ontvangen privatiseringsvergoeding indien Eneco voor meer dan 50% zou worden verkocht.
Gemeentelijk belang
5,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 1.389
31-12-2018
€ 1.194
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 7
31-12-2018
€ 8
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
-196
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met het oog op de mogelijke verkoop van meer dan 50% van de aandelen van Eneco is in 2018 de aanspraak op de privatiseringsnabetaling geconcretiseerd in een claim. Volgens het vonnis van de Rechtbank Amsterdam van 27 februari 2019 kan NV Remu Houdstermaatschappij geen beroep doen op deze nabetalingsregeling, zoals afgesproken bij de verkoop van het Regionale Energiebedrijf Remu in 2002. De NV Remu Houdstermaatschappij gaat tegen dit vonnis in hoger beroep.
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder van de NV REMU Houdstermaatschappij. De dividenduitkeringen van de NV REMU Houdstermaatschappij zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
vennootschappen en coöperaties
Vitens NV
Naam
Vitens NV
Vestigingsplaats
Utrecht
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Gemeentelijk belang
2,28%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 533.700
31-12-2018
€ 533.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 1.194.500
31-12-2018
€ 1.233.500
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
13000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Over 2019 verwacht Vitens net als in 2018 een lager resultaat dan in voorgaande jaren (13 miljoen euro versus gemiddeld 40 miljoen euro in voorgaande jaren). De daling treedt onder andere op door het toegestane WACC - het door het Ministerie van Infrastructuur & Milieu vastgestelde maximaal te behalen rendement. De verwachting is dat over de jaren 2020 en 2021 het dividend weer licht zal stijgen.
Risico's
Lagere dividendopbrengsten in 2020 voor de gemeente door lager verwacht resultaat Vitens over 2019.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Vitens NV. De dividenduitkeringen van Vitens NV zijn opgenomen in programma 5.1 Financiën en Belastingen.
vennootschappen en coöperaties
Alliander N.V.
Naam
Alliander N.V.
Vestigingsplaats
Amsterdam
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.
Gemeentelijk belang
0,01%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 3.942.000
31-12-2018
€ 4.129.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 4.127.000
31-12-2018
€ 4.216.000
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
334000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij Alliander N.V.. De dividenduitkeringen van Alliander N.V. zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
vennootschappen en coöperaties
BNG Bank
Naam
BNG Bank
Vestigingsplaats
Den Haag
Website
Programma
5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen.
Gemeentelijk belang
0,49%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 4.687.000
31-12-2018
€ 4.991.000
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 135.185.000
31-12-2018
€ 132.518.000
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
337000
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn momenteel geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
5.1 Financiën en belastingen
De gemeente Amersfoort is aandeelhouder bij de BNG Bank (BNG). De dividenduitkeringen van de BNG zijn opgenomen in Programma 5.1 Financiën en Belastingen.
vennootschappen en coöperaties
Parkeren Amersfoort BV
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2017
€ 7.077
31-12-2017
€ 7.325
Omvang vreemd vermogen
01-01-2017
€ 1.101
31-12-2017
€ 527
Bron
Jaarrekening 2017
Feitelijk resultaat 2017
548
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
In 2018 is de parkeergarage onder Amerena geopend. Deze garage wordt geëxploiteerd door Parkeren Amersfoort bv. Omdat dit een nieuwe garage betreft zijn er risico's met betrekking tot de verwachte omzet en kosten. Deze kunnen het resultaat van de BV nadelig beïnvloeden.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.
vennootschappen en coöperaties
Parkeren Amersfoort BV
Naam
Parkeren Amersfoort BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.4 Mobiliteit
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het bieden van parkeergelegenheden.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2017
€ 7.077
31-12-2017
€ 7.325
Omvang vreemd vermogen
01-01-2017
€ 1.101
31-12-2017
€ 527
Bron
Jaarrekening 2017
Feitelijk resultaat 2017
548
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
In 2018 is de parkeergarage onder Amerena geopend. Deze garage wordt geëxploiteerd door Parkeren Amersfoort bv. Omdat dit een nieuwe garage betreft zijn er risico's met betrekking tot de verwachte omzet en kosten. Deze kunnen het resultaat van de BV nadelig beïnvloeden.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.4 Mobiliteit
Parkeren Amersfoort BV beheert en exploiteert parkeergarages. Het gaat om de garages Stadhuisplein, Koestraat, Flintplein en Amerena. De gemeente Amersfoort is 100% aandeelhouder van de BV.
vennootschappen en coöperaties
ParkeerService Coöperatie UA
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 8.450
31-12-2018
€ 8.663
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 13.329
31-12-2018
€ 14.319
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
584
Bijzonderheden/ actualiteiten
De raamovereenkomst Onroerende zaken loopt af eind 2019. Voorbereidingen voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst per 2020 zijn gaande.
Risico's
De wetgeving inzake btw sport is gewijzigd per 1-1-2019. SRO wacht nog op een uitspraak van de Belastingdienst om de gevolgen van de gewijzigde wetgeving helder te krijgen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De Raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 liep eind 2019 af. De samenwerking is in 2019 met SRO geëvalueerd. In de evaluatie is onder meer teruggekeken naar de noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO. Gezamenlijk is een nieuwe overeenkomst vormgegeven, waarbij concrete afspraken gemaakt zijn over de verdere groei die SRO zal moeten doormaken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid.
vennootschappen en coöperaties
ParkeerService Coöperatie UA
Naam
NV SRO
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling, 3.3 Sport en 5.1 Financiën en belastingen
Rechtsvorm
NV (Naamloze Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Bijdragen aan optimaal gebruik van maatschappelijke accommodaties om te kunnen bewegen, leren, samenwerken of recreëren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 8.450
31-12-2018
€ 8.663
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 13.329
31-12-2018
€ 14.319
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
584
Bijzonderheden/ actualiteiten
De raamovereenkomst Onroerende zaken loopt af eind 2019. Voorbereidingen voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst per 2020 zijn gaande.
Risico's
De wetgeving inzake btw sport is gewijzigd per 1-1-2019. SRO wacht nog op een uitspraak van de Belastingdienst om de gevolgen van de gewijzigde wetgeving helder te krijgen.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor het beheer van haar vastgoed samen met SRO. Voor de gehele gemeentelijke vastgoedportefeuille is SRO verantwoordelijk voor het technisch beheer en onderhoud. Ook is zij voor de binnen- en buitensportaccommodaties en diverse welzijns- en culturele accommodaties verantwoordelijk voor de verhuur en exploitatie. De Raamovereenkomst Onroerende zaken 2015-2019 liep eind 2019 af. De samenwerking is in 2019 met SRO geëvalueerd. In de evaluatie is onder meer teruggekeken naar de noodzakelijke prestatie- en kwaliteitsverbetering in de dienstverlening van SRO. Gezamenlijk is een nieuwe overeenkomst vormgegeven, waarbij concrete afspraken gemaakt zijn over de verdere groei die SRO zal moeten doormaken. Kernbegrippen in de dienstverlening die wij van SRO vragen zijn veiligheid, duurzaamheid en gebruikerstevredenheid.
vennootschappen en coöperaties
Amfors Holding B.V.
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,56%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 2.500
31-12-2018
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 3.751
31-12-2018
€ 4.526
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
1971
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden.
Amfors heeft nog geen definitieve afspraken met de belastingdienst weten te maken omtrent het niet VPB-plichtig zijn. Het is de verwachting dat Amfors niet VPB-plichtig zal zijn, maar er is nog geen definitief uitsluitsel.Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
vennootschappen en coöperaties
Amfors Holding B.V.
Naam
Amfors Holding B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.1 Stedelijk beheer en milieu en 2.1 Sociaal Domein
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Arbeidsinschakeling van werkzoekenden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
Gemeentelijk belang
53,56%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 2.500
31-12-2018
€ 2.500
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 3.751
31-12-2018
€ 4.526
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
1971
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Het operationeel resultaat van Amfors is sterk afhankelijk van (gemeentelijke) omzet. Fluctuaties daarin kunnen het resultaat, en daarmee de gemeentelijke bijdrage, negatief beïnvloeden.
Amfors heeft nog geen definitieve afspraken met de belastingdienst weten te maken omtrent het niet VPB-plichtig zijn. Het is de verwachting dat Amfors niet VPB-plichtig zal zijn, maar er is nog geen definitief uitsluitsel.Bijdrage aan deelprogramma:
1.1 Stedelijk beheer en milieu
Voert in een aantal gebieden in de stad het wijkonderhoud uit.
vennootschappen en coöperaties
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Naam
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V.
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
Het voor eigen en/of gezamenlijke rekening en risico exploiteren van gronden in de gemeente Amersfoort.
Gemeentelijk belang
100,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2015
€ 5.957
31-12-2015
€ 5.954
Omvang vreemd vermogen
01-01-2015
€ 0
31-12-2015
€ 0
Bron
Jaarrekening 2015
Feitelijk resultaat 2015
-3
Bijzonderheden/ actualiteiten
Met ingang van 1 januari 2016 is Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. belastingplichtig voor de vennootschapsbelasting (vpb). Doordat recent de fiscale openingsbalans per 1/1/2016 is opgesteld en de aangifte vpb over 2016 is gedaan, zijn de jaarrekeningen over de jaren 2016 t/m 2018 nog niet gereed.
Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. heeft (nadat in december 2016 een van de partijen zich uit de PPS-constructie heeft teruggetrokken) een belang van 50% in VOF Kantorenpark Podium Amersfoort. De overblijvende vennoten beraden zich nu op de herontwikkeling van de locatie Podium. Voor nadere informatie over deze herontwikkeling: zie Raadsinformatiebrief 2019-027.Risico's
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Het Grondexploitatiebedrijf Amersfoort B.V. neemt deel in het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst OBV CV en ook in de VOF Podium.
vennootschappen en coöperaties
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 220
31-12-2018
€ 303
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 90
31-12-2018
€ 0
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
83
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's verder beperkt. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor winkels, woningen en kantoren.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
vennootschappen en coöperaties
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Naam
Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
1.2 Ruimtelijke Ontwikkeling
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
OBV Beheer B.V. is de beherend vennoot van OBV C.V. Beide ondernemingen zijn opgericht om stadsdeel Vathorst te realiseren.
Gemeentelijk belang
50,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 220
31-12-2018
€ 303
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 90
31-12-2018
€ 0
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
83
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
In de actuele grondexploitatie OBV zijn de financiële risico's verder beperkt. De resterende risico's betreffen vooral die ten aanzien van de grondwaarden voor winkels, woningen en kantoren.
Bijdrage aan deelprogramma:
1.2 Ruimtelijke ontwikkeling
De gemeente werkt voor de realisatie van ruimtelijke doelen in een aantal verschillende verbanden samen met het Ontwikkelingsbedrijf Vathorst (OBV) Beheer BV. Het OBV zorgt, naast de woningbouw in Vathorst, voor de levering van bouwrijpe kavels bij Vathorst Bedrijven en maakt dit gebied ook woonrijp. Daarnaast levert zij bouwrijpe grond aan het VOF-Podium en maakt dit gebied ook woonrijp.
vennootschappen en coöperaties
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Naam
Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.)
Vestigingsplaats
Amersfoort
Website
Programma
3.4 Cultuur
Rechtsvorm
Coöperatie
Openbaar belang (doelstelling)
Afstemmen van het facilitair beheer van het Eemhuis.
Gemeentelijk belang
25,00%
Omvang eigen vermogen
01-01-2018
€ 159
31-12-2018
€ 201
Omvang vreemd vermogen
01-01-2018
€ 231
31-12-2018
€ 329
Bron
Jaarrekening 2018
Feitelijk resultaat 2018
-43
Bijzonderheden/ actualiteiten
Risico's
Er zijn op dit moment geen risico's in beeld.
Bijdrage aan deelprogramma:
3.4 Cultuur
Archief Eemland is gevestigd in het Eemhuis en verantwoordelijk voor het uitvoeren van de wettelijke taak met betrekking tot duurzaam beheer van archieven van: Amersfoort, Leusden, Woudenberg, Renswoude, Soest, Baarn, Eemnes en toezicht op het archief Bunschoten/Spakenburg. In de wet is vastgelegd dat overheidsarchieven na 20 jaar worden overgedragen naar een archiefbewaarplaats onder toezicht van een gemeentearchivaris. Daarnaast beheren wij particuliere archieven o.a. voor Stichting De Armen de Poth, Pieters Blokland en Kamp Amersfoort. Met bewoners en organisaties in de stad organiseren wij tentoonstellingen "van, voor en door de stad" over aansprekende onderwerpen. We werken nauw samen met erfgoedorganisaties in de stad. TArchief Eemland is met de Bibliotheek, Scholen in de Kunst en Kunsthal Kade deelnemer in de Coöperatieve Vereniging U.A. Het Eemhuis (C.V.).
vennootschappen en coöperaties
Regionale ontwikkelmaatschappij (ROM) in oprichting
Naam
Regionale ontwikkelmaatschappij (ROM) in oprichting
Vestigingsplaats
Website
Programma
3.1 Economie
Rechtsvorm
BV (Besloten Vennootschap)
Openbaar belang (doelstelling)
De ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken.
Gemeentelijk belang
0,00%
Omvang eigen vermogen
0
Omvang vreemd vermogen
Bron
Begroot resultaat 0
€ 0
Bijzonderheden/ actualiteiten
De ROM (Regionale Ontwikkel Maatschappij) moet nog worden opgericht. Volgens planning gebeurt dit in 2020. Gemeente Amersfoort zal hierin (voornemens) als aandeelhouder gaan participeren.
De voorgenomen oprichting van de ROM Regio Utrecht heeft tot doel de economische structuur van de Regio Utrecht te versterken en richt zich hierbij op de thema’s uit de Regionale Economische Agenda; toekomstbestendige leefomgeving, gezonde mensen en digitalisering. De ROM moet gaan voorzien in de behoefte aan (risico) kapitaal bij het innovatieve en doorgroeiende MKB binnen de regio. Zij doet dit door ondersteuning van het bedrijfsleven en het economisch ecosysteem in de regio om het innovatieve vermogen van de regio te versterken en om via deze weg de welvaart en het welzijn in de regio blijvend te vergroten.
Het doel is om de ROM in 2020 van start te laten gaan, om die reden wordt deze toekomstige Verbonden Partij vast in de begroting opgenomen, zodat bij gemeentelijke jaarrekening nadere informatie gegeven kan worden.Risico's
Bijdrage aan deelprogramma:
3.1 ROM
Het doel is om de ROM in 2020 van start te laten gaan, om die reden wordt deze toekomstige Verbonden Partij alvast in de begroting opgenomen, zodat bij gemeentelijke jaarrekening nadere informatie gegeven kan worden.